Totul despre mame: Ştim deja că
joaca este învăţare şi suntem încurajaţi, ca părinţi, să îi lăsăm pe copiii mici
să se joace cât mai mult. Dar odată cu începerea şcolii, totul pare să se
schimbe iar copiii sunt din ce în ce mai îndepărtaţi de lumea jocului şi
îndrumaţi tot mai mult (ca să nu spun forţaţi) către învăţarea formală. MindLab este un sistem care îmbină joaca şi învăţarea. Povesteşte-ne mai multe
despre cum funcţionează Mind Lab?
Una dintre
cele mai importante teorii care stau la baza metodei Mind Lab îi aparține lui
John Dewey, psiholog american, care a introdus principiul educației centrate pe
copil, o educație care să pornească de la ceea ce le place mai mult, în care să
le dai doar instrumentele necesare și să îi încurajezi să exploreze, să încerce
și să îi ajuți să descopere ei singuri ceea ce vrei să învețe. Noi la Mind Lab folosim jocuri de gândire
ca mediu de învățare. Le considerăm excelente, întrucât fac vizibil modul
în care gândesc, atât pentru ei înșiși, cât și pentru profesor. Fiecare concept
folosit de un astfel de joc (putem vorbi de exemplu despre obiective, resurse,
planificare, cooperare, ajutor mutual sau cum iei decizii) îl împachetăm într-o
poveste relevantă și le dăm copiilor instrumentele necesare ca ei să îl
identifice, să îl înțeleagă și să-l dezvolte: facem asta prin metode
metacognitive care îi învață cum să gândească indiferent de context și care,
practic, le organizează gândirea. Copiii le experimentează pe cont propriu,
jucându-se în grupuri mici, încercând să tragă propriile concluzii și mai mult,
sunt coordonați atent de profesor pentru a identifică și discuta împreună
despre situații din viața lor de zi cu zi de acasă, de la școală, în care metoda
îi poate ajuta. Învățarea se bazează în
majoritate pe conștientizarea gândirii, experimentare și tragere de concluzii,
abordate desigur potrivit vârstei fiecărui grup de copii.
TDM:
Povestește-ne ce se întâmplă la o oră de MindLab?
Majoritatea lecțiilor încep cu o poveste al cărei
rol este de a-i implica emoțional pe copii în joc, de a-i personifica piesele,
uneori abstracte. Câteodată copiii sunt lăsați să descopere treptat jocul sau
să-i intuiască ei singuri regulile, urmând indicii din poveste. Urmează
învățarea propriu-zisă a jocului cu obiectivul și regulile lui însoțite pentru
cei mici de consolidarea noțiunilor matematice și spațiale legate de structura
tablei sau a pieselor de joc. Copiii sunt împărțiți în grupuri mici și au prima
sesiune de joacă. Odată ce au înțeles bine jocul, profesorul împreună cu
copiii, discută despre strategii, metode sau concepte strâns legate de tematica
lecției și sunt analizate situații concrete de joc. Copiii au o nouă sesiune de
joc în grupuri mici. De data asta se joacă aplicând metodele învățate. Rolul
profesorului este extrem de important în timpul celor două sesiuni de joc ale
copiilor, realizând ceea ce noi numim învățarea mediată. Practic, trecând de la o masă de
joc la alta, el pune întrebări de mediere care sporesc conștientizarea, analiza
și înțelegerea situațiilor în care copiii se află la momentul respectiv. La
final, copiii și profesorul încearcă să
identifice situații din viața de zi cu zi a copiilor în care aplicarea
strategiilor și metodelor învățate i-ar putea ajuta, așa cum au făcut-o în
timpul jocului. Are loc astfel transferul din joc în viața de zi cu zi, moment
extrem de important în cadrul unei lecții Mind Lab și care nu se realizează
decât cu ajutorul unui mediator. În programa de grădiniță, trecerile de la joc
- metode - joc - viață de zi cu zi sunt de multe ori făcute tot prin povești și
activități specifice, potrivite vârstei lor, și mai puțin prin discuții reflective,
așa cum o facem cu școlarii. O astfel de lecție durează cam trei ore (pe
parcursul a trei săptămâni) timp în care copiii au timp să-și structureze și
sedimenteze informațiile și chiar să vină pe parcursul lecției cu experiențe
relevante noi.
TDM: Mulţi părinţi sunt
îngrijoraţi de importanţa tot mai mare pe care computerul sau tableta o au în
viaţa copiilor. Cum intră cursurile Mind Lab în competiţie cu jocurile pe
calculator sau tabletă?
Tableta
și calculatorul sunt niște medii atractive care vor face cu siguranță parte din
viața de adult a copiilor noștri și nu cred că ar trebui îndepărtate din
activitatea lor. Secretul este măsura: cum și cât le folosesc copiii? Ele pot
fi niște medii interactive excelente de învățare, dar se pot transformă într-un
mod de a pierde solitar și inutil timpul, fără să învețe nimic, abordând jocuri
cu acțiune repetitivă, în care copii nu își folosesc mintea și care nu doar că
nu-i ajută, ci le pot face chiar rău.
Între
Mind Lab și jocurile pe calculator sau tabletă nu văd nici o competiție. Mind
Lab este un curs care se predă la grădiniță sau la școală. Între jocurile
concrete (clasice sau moderne) pe care copiii le-ar putea juca acasă și cele
electronice, da, este o competiție, iar primele au mult de pierdut când
părinții nu se mai joacă cu copiii lor, fie că sunt prea ocupați, fie că li se
pare că au copii destul de mari care se pot juca și singuri. Din păcate aici
copiii sunt cei care pierd, căci abordarea unui joc de gândire în familie, mai
mult sau mai puțin strategic, are nevoie de obicei și de un adult. Ele presupun
un pic de răbdare și perseverență pentru a înțelege bine obiectivul și regulile
jocului, interacțiune socială, comunicare, armonie în gestionarea emoțiilor pe
parcurs sau la finalul jocului. Eu consider a fi foarte important pentru școlari
timpul în care părinții se joacă cu ei, este o atenție activă pe care le-o acordă, iar
jocurile bine alese la această vârstă vor fi o provocare plăcută și pentru
mintea unui adult.
TDM: Preferi să vorbim despre joc
sau despre joacă? Vezi vreo diferenţă între ele?
Nu văd
nici o diferență între joc și joacă, ambele pot fi libere, copiii crează și își
stabilesc singuri regulile sau există un obiectiv și reguli anterior stabilite,
cum sunt de obicei jocurile de gândire. Nu sunt decât un microunivers în care
copiii sunt copii și acționează așa cum sunt ei, dar un pic mai creativ, un pic
mai liber. Poate de asta le place atât de mult să se joace!
TDM: Pot să înţeleg cum jocurile
de gândire dezvoltă inteligenţa. Dar Mind Lab dezvoltă chiar şi abilităţile
sociale şi inteligenţa emoţională. Cum poate face asta un simplu joc?
Valoarea
Mind Lab nu vine din jocuri ci din ceea ce s-a dezvoltat în jurul jocurilor.
Tot acolo, în jurul jocului, copiii interacționează continuu: au un obiectiv
comun sau obiective diferite, câteodată sunt în aceeași echipă sau în echipe
diferite, au de luat decizii împreună sau individual, învață și experimentează
concret situații de cooperare și lucru în echipă, comunică, învață să argumenteze, să negocieze, să
aibă răbdare unul cu celălalt, să se aștepte între ei, să se respecte, să-și
rezolve conflictele în mod rațional sau să-și gestioneze emoțiile în
special la finalul jociurilor când unul dintre ei atinge obiectivul. Evit
intenționat să spun că unii pierd, deși ne-a intrat în obișnuință să folosim
termenul ,,am pierdut”. Eu cred cu
convingere că nimeni nu pierde nimic într-un joc.
TDM: Alfie Kohn, specialistul în
parenting pe care ştiu că şi tu îl apreciezi, scrie convingător despre
importanţa jocului în educaţie, despre cum joaca a fost dată afară din şcoli şi
cît de dezastruoase sunt efectele acestei politici. Cum a reuşit Mind Lab să
readucă joaca în şcoli, acolo unde îi este locul?
Drumul a
fost lung și încă îl parcurgem pas cu pas, om cu om, dar am făcut-o în cel mai
convingător mod: invitând părinții și cadrele didactic să experimenteze Mind
Lab ca și cum ar fi copii. Doar astfel își dau seamă de puterea jocului de
gândire folosit că instrument didactic și că ceea ce facem noi nu este ,,doar
joaca”.
TDM: Care este jocul tău preferat
dintre cele pe care le jucați cu copiii în cadrul Mind Lab?
Jocurile
pe care le folosim sunt atât de diverse și frumoase, fiecare în felul lui,
încât n-aș putea numi unul preferat. Îmi place să le joc pur și simplu. O astfel de joacă este pentru mine o sursă
continuă de descoperire și redescoperire, care mă face să mă simt tânără și
fericită de fiecare data.
TDM: Ce poate face un părinte
care îşi doreşte ca fiul sau fiica sa să participe la programul vostru?
Cursurile
au fost dezvoltate și sunt implementate în multe țări ca materie integrată în
programa școlară. În România cursul este de regulă opțional complementar
programei și are loc doar în școli și grădinițe partenere pe parcursul anului
școlar. Cei care nu au copiii înscriși
la o astfel de instituție ne pot contacta. De regulă îi îndrumăm către o
instituție particulară apropiată, majoritatea acceptând la cursul Mind Lab și
copii din afară ei.
TDM: O recomandare pentru
părinţi. Ce jocuri putem juca acasă cu copiii noştri, dintre cele care se
găsesc în magazinele noastre? Poţi recomanda unul pentru copiii preşcolari şi
unul pentru şcolari?
Mulți
ne-au pus întrebarea asta. Sunt o mulțime de jocuri pe piață, dintre care
destule merită cumpărate. Anul acesta noi (echipa Mind Lab din București mai
exact) ne-am apucat să le experimentăm și să scriem de ce ne plac, cum îi ajută pe copii? Am
încercat până acum cam 120 de jocuri care ajung pe piață românească (alese și
acelea în prealabil) dintre care doar aproximativ 100 ne-au plăcut mult și
le-am așezat pe www.raftulcujocuri.ro într-un mic magazin online specializat în
jocuri de gândire - și nu ne-am oprit aici. Sunt așezate acolo în funcție de
vârsta de la care sunt potrivite și împărțite pe categorii în funcție de
abilitățile predominante pe care le folosesc. Avem câte un joc deschis din fiecare,
iar părinții sunt bineveniți la noi la birou să le vadă sau să le învețe de la
noi, doar cu un telefon sau e-mail în prealabil.
Articolul publicat de Totul despre mame http://www.totuldespremame.ro/copilul-tau/educatie/despre-mind-lab-sau-cum-se-invata-inteligenta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu