vineri, 21 februarie 2014

Ce povestesc copiii acasă de la Mind Lab


"-Ce ai făcut astăzi la Mind Lab?
-Nu am avut astăzi Mind Lab. 
-Este marţi, aveaţi Mind Lab, eşti sigură? Nu a fost Alina la voi? Ştii tu... fata cu părul lung, blond şi creţ?
-Nu, n-am făcut."

A doua zi am sunat trainerul. Poate îşi amânase ora sau o fi fost vreun eveniment în grădi şi nu a putut susţine cusul... Dar nu, m-a asigurat că a făcut orele de Mind Lab din grădiniţă şi că Maria a a fost acolo.
Este una din fazele memorabile ale experinţei mele personale cu Mind Lab şi fetiţa mea Maria, care era atunci la grădiniţă.

În general vorbind, răspunsurile ei despre cum a fost la Mind Lab cât era la grădiniţă, ca şi ale fratelui ei de altfel, erau "bine". Acum că sunt şcolari, povestesc mai mult.
Am întâlnit însă părinți care știu de la copiii lor o mulțime de detalii despre ce au făcut la curs, povestesc despre activități, jocuri, personaje sau îşi manifestă entuziasmul şi dorinţa de a merge la grădiniţă în zilele în care au Mind Lab, sau numai atunci :-) Dar cred cei mai mulţi copii aflați la vârsta grădiniţei răspund ca au făcut "bine".

M-am întrebat de ce şi cea mai bună explicaţie pe care personal am găsit-o este aceea că la această vârstă copiii nu au percepţia timpului trecut sau viitor, ei trăiesc doar în prezent. În momentul în care îşi văd părintele, de fapt ignoră tot ce s-a întâmplat anterior, nu le mai pasă decât de momentul întâlnirii şi că acum sunt împreună. Practic vor să maximizeze beneficiile prezentului şi nu îi mai interesează ce s-a întâmplat înainte, atitudine bună în general şi chiar de luat exemplu de către adulţi :-)

La şcoală lucrurile se schimbă, dar şi acolo evident feedback-ul depinde de cât de mult comunică în general copilul. 

Cea mai relevantă experienţă Mind Lab din viaţa mea personală a fost când Tudor era în clasa I. Eram în mall cu el şi cu mezina familiei, bebeluşă pe vremea aceea. Tocmai când terminasem cumpărăturile se trezeşte şi vrea să fie hrănită! 
Spun, hai Tudor să găsim o canapea şi să mă ocup de ea înainte să mergem la maşină.
- Nu mami, hai să o hrăneşti în maşină. Aşa economisim timp.
-Cum de te-ai gândit tu aşa? (că doar eu ştiu de unde ar putea veni)
-Mi-a spus Carina, la Mind Lab.

Aşadar nu doar a înţeles că şi timpul este o resursă perisabilă, (învăţată prin transfer joc-viaţă) dar a aplicat-o concret într-o situaţie nouă, din viaţa noastră. Asta este ceea ce trebuie să le rămână copiilor de la Mind Lab şi dacă eu am remarcat-o pentru că ştiam conceptul, cu siguranţă au fost situaţii pe care nu le-am asociat aşa repede cu ce învaţă ei la Mind Lab și cu atât mai puţin ar face-o alt părinte.

Am jucat de curând o partidă de Pisica şi Şoarecii cu Maria şi am avut bucuria de a vedea că nu mai gândeşte predominant egocentric! Îşi adapta fiecare mişcare a ei cu un şoricel la mutarea mea cu pisica, în aşa fel încât oricât de dibace m-am străduit să fiu, copilul a câştigat. De două ori la rând! Şoarecii au fost gestionaţi perfect în interesul propriului grup şi ţinând cont de fiecare mutare a mea. Iar Maria chiar nu este un exemplu de raţional în viaţa de zi cu zi. 

Oricare copil care este dispus să povestească despre ce a făcut la Mind Lab va povesti mai întâi despre joc. Este elementul cel mai atractiv pentru ei - de fapt şi pentru adulţii care experimentează pentru prima dată programul. Pentru părinţii care vor să ştie mai mult decât ce s-au jucat copiii la Mind Lab şi că a fost "bine", trimitem aproximativ la fiecare trei săptămâni un sumar cu obiectivele şi beneficiile lecţiilor parcurse în perioada respectivă, caracterizată de experimentarea conceptelor şi metodelor predate într-un joc, dar care a fost însoţit de poveşti, învăţare prin descoperire, exerciţii de gândire, discuţii reflective. 

Aceste sumare sunt transmise către adresele de e-mail care au fost comunicate către noi astfel:

  • în instituţiile particulare ajung la persoana desemnată (director, educatoare, coordonator) urmând ca ei să le transmită mai departe părinţilor 
  • în grădiniţele de stat la începutul anului şcolar fiecare grupă de copii a avut câte o listă în care părinţii care se înscriau la Mind Lab îşi puteau trece adresa de e-mail la care doresc să primească sumarele cursurilor
  • În şcolile de stat aceste tabele puteau fi completate la înscrierea la curs
Părinţii de şcolari sunt mai norocoşi, ei având la dispoziţie și suportul de curs unde pe lângă exerciţiile pentru copii găsesc şi informaţii  dedicate lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu